prev prev

Aanleg railterminal t.h.v. Heierhoevenweg

Kaart-GPBW-new.jpg

Heijmans en ProRail zijn deze maand gestart met de voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel in opdracht van Trade Port Noord in Venlo. De nieuwe onderdoorgang vervangt de overweg aan de Heierhoevenweg en verbindt Trade Port Noord en Trade Port West met elkaar.

 

 

Fietsers en voetgangers maken nu gebruik van de overgang bij de Heierhoevenweg, maar door de aanleg van een railterminal kan deze oversteek niet langer worden gehanteerd. De overweg wordt daarom vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel; de meeste veilige en betrouwbare manier waarop trein- en wegverkeer elkaar kunnen kruisen.

Start aanleg
ProRail en Heijmans starten deze maand in opdracht van Trade Port Noord met de voorbereidende werkzaamheden en verwachten begin volgend jaar met de bouw te kunnen starten. Een deel van de tunnel zal worden voorgebouwd op locatie en in april 2017 tussen het spoor worden geschoven. Daarna wordt de tunnel verder afgebouwd. Als alles verloopt volgens planning wordt de tunnel in het najaar van 2017 geopend.

De nieuwe railterminal wordt de grootste inlandse railterminal van Nederland. De terminal is cruciaal om de groei in overslag in de Logistieke Hotspot Venlo op te vangen. Tot op heden is voor dit grote project door de provincie 15 hectare grond gekocht en in erfpacht uitgegeven aan Cabooter Railcargo uit Venlo. Cabooter is volop bezig met de ontwikkeling van het private deel. Het Rijk, de Provincie en de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo zijn verantwoordelijk voor het publieke deel, i.c. de aftakking en aanleg van het spoor.

< Terug naar actueel
Proclaimer